El gerent del Consell Comarcal, Martí Beleta, participa a la presentació a Lleida del balanç d'actuacions de l'Agència Catalana de Consum el 2023 a Ponent i l'Alt Pirineu
L'Oficina d'Atenció al Consumidor al Consell forma part de les dades emeses per l'Agència Catalana de Consum.
DILLUNS 29 ABRIL 2024
El sectors en què s’han resolt més reclamacions tant a Ponent com a l’Alt Pirineu són els serveis d’electricitat, gas i aigua, a més dels de telefonia i internet al pla de Lleida.
1.258 reclamacions i 3.655 consultes a Ponent
Del total de les 1.258 reclamacions gestionades per Consum a Ponent, el 35% el concentra el sector dels subministraments de la llar, en bona part per incidències relacionades amb els subministraments de llum i gas, i concretament pel lloguer i la lectura dels comptadors.
Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, destaquen les incidències relacionades amb la telefonia i internet (14%); la compra de productes com ara productes tèxtils, material informàtic, vehicles o mobiliari (13%), o els serveis financers (10%).
Les empreses que encapçalen la llista amb més reclamacions a Ponent són Endesa, amb 147 reclamacions; Naturgy, amb 100; Orange, amb 82; Iberdrola, amb 47; Energia XXI, amb 44; Vodafone, amb 34; Caixabank, amb 30; Edistribución, amb 24, i Telefónica Móviles i Vueling, amb 22 cadascuna.
En total, l’Agència Catalana de Consum ha atès 3.655 consultes, la majoria relacionades amb els serveis d’electricitat i gas i el lloguer i la lectura dels comptadors (39%), seguit dels serveis de telefonia i internet (17%) i els serveis bancaris (13%).
D’altra banda, les denúncies van augmentar un 37,3% a Ponent el 2023 amb un total de 103 consultes. Van augmentar, sobretot, les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors.
Des de la secció de Consum a Lleida s’han dut a terme un total de 555 actuacions inspectores i de control de mercat. El 65% es van iniciar per iniciativa pròpia de la inspecció de consum, i la resta arran de denúncies presentades per la ciutadania o per comunicacions d’altres administracions públiques.
Les actuacions de control han derivat en un total de 30 expedients resolts amb sanció, per un import global de 116.803 euros. Les infraccions amb sancions de major quantia estan relacionades, principalment, amb la inclusió de clàusules abusives i pràctiques que limiten els drets dels consumidors; mancances pel que fa a la documentació que es facilita als clients o en les condicions de venda o prestació de serveis, així com a la negativa o resistència a subministrar dades als inspectors.
254 reclamacions i més de 800 consultes a l’Alt Pirineu
El sector de subministraments de la llar concentra més del 25% de les 254 reclamacions rebudes per Consum a l’Alt Pirineu, gairebé totes relacionades amb el subministrament de llum. Pel que fa a la resta de reclamacions, destaquen les incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, electrodomèstics o productes tèxtils (16%), la telefonia i internet (14%), els serveis financers (12%) o els transports (11%).
Les empreses amb més reclamacions són de nou Endesa, amb 22 reclamacions, seguida de Vueling (10), Caixabank (8), Energia XXI (8), Vodafone (7) Naturgy (7), Telefónica (6), BBVA (6), Orange (6) i Telefónica Móviles (5).
Pel que fa a les consultes, l’Agència n’ha atès 819, la majoria relacionades amb els serveis d’electricitat i gas i el lloguer i la lectura dels comptadors (27,6%); altres serveis generals de consum (24,7%); la compra de productes (14,4%); els serveis bancaris (10,6%) o les telecomunicacions (10,5%).
Informació extreta del diari La Manyana.